Puheenjohtajan terveiset

Tervehdys ammattiosasto 252 jäsen

Elämme poikkeuksellisia aikoja, jälleen kerran. Korona on onneksi hiipunut keskuudestamme. Voimme sen osalta valmistautua rauhallisin mielin kesään. Poikkeuksellista ajassamme on keväisen liittokierroksen tilanne. Olemme nyt ilman sopimusta, mutta toivoa ei kannata menettää. HVA:lle valmistautuminen on käynnissä, se tuo mukanaan muutoksia meille kaikille

Neuvottelijamme on yrittäneet saada sopimusta aikaiseksi, mutta ilman toista osapuolta neuvottelu on mahdotonta. Olette saaneet ammattiosastolta tiedotteita tilanteen kulusta. Tämän hetken tilanne on, että neuvotteluja ei nyt juurikaan käydä. Tehyn hallitus teki päätöksen ylityö- ja vuoronvaihtojen osalta, että kielto ei ole voimassa ajalla 1.6.-30.8.2022. Tämä on varmaan monelle jäsenelle mukava uutinen. Monet jäsenemme tekevät ylitöitä, jotta selviytyvät ihan normaalista arjesta tai rahoittaakseen suurempia menoeriä, kuten lasten harrastukset, kodin remontit ja matkat. Näin ei saisi olla, vaan palkalla pitäisi tulla toimeen. Tähän nyt pyritään saamaan korjaus sekä muutoinkin parannusta alan veto- että pitovoimaan. Meillä on nyt mahdollisuus hyödyntää korotetun hälytysrahan tuomaa rahallista hyötyä kesän ajan, tämä on myös erittäin tervetullut asia.

Osa jäsenistä varmaan tuntee ristiriitaisuutta tilanteesta ja se on ihan ymmärrettävää. Tämä kesäaikaa koskeva jäsenen vapaaehtoisuuteen perustuva lievennys auttaa kuitenkin esihenkilöitä ja kaikkia kollegoitamme selviytymään paremmin kesästä, näin ainakin toivomme. Päivänselvää kuitenkin on, että terveyden- ja sosiaalihuollon pyörittäminen ei saa perustua henkilökunnan venymiseen ja joustamiseen pitkällä aikavälillä. Jotain on tehtävä.

Ihanaa on kuitenkin, että kesä on ovella ja saamme nauttia auringosta ja lomasta. Muistakaa ajatella myös itseänne, levätkää ja rentoutukaa. Syksyllä tarvitsemme teitä kaikkia jatkamaan taistelua paremman palkan ja laadukkaampien työolojen saavuttamiseksi.

Käy vastaamassa ammattiosaston sivuilla olevaan kyselyyn ja voit voittaa sup-laudan.

Kesäisin terveisin Johanna

Tervehdys ammattiosasto 252 jäsen

Joulu lähestyy ja uusi vuosi kolkuttelee ovella. Korona on edelleen keskuudessamme ja entistä ärhäkämpänä. Teitä tarvitaan edelleen rokotuksiin, jäljitystyöhön ja näytteiden ottoon aktiivisesti. Tehty työ tulee kuitenkin näkyä ja siitä kuuluu saada kohtuullinen korvaus. Neuvottelut ovat näiltä osin edelleen kesken, mutta työn alla ja lähiaikoina saamme tuloksia. Toivotaan, että tulokset ovat työntekijöiden kannalta hyvät.

Hoitohenkilökunta on joustanut ja venynyt vuoden aikana todella merkittävästi. Hoitajapula on tosiasia täälläkin ja sijaisia on haastava saada sekä pitkäaikaisiin että lyhytaikaisin sijaisuuksiin. Hoitajat tekevät pitkää päivää, vaihtavat vuoroja ja tulevat vapaalta töihin. Ammattiosaston hallitus on reagoinut vallitsevaan tilanteeseen ja jättänyt tukun neuvottelupyyntöjä työnantajalle. Neuvottelupyynnöt ovat sisällä hälytysrahan korottamisesta, karanteeniajan palkanmaksusta ja korona-ajan työehtojen muutoksesta liittyen miten ylityöt menevät maksuun jaksotyössä sekä vuorojen vaihdosta työnantajan aloitteesta ja lomien siirrosta. Ruokatauko joustavasti työajalla saatiin maaliin hienosti ja nyt lähes kaikki jäsenemme saavat ruokailla työajalla.

Edessä on historiallinen muutos, mikä koskettaa noin 10 000 satakuntalaista työntekijää. Valmistautuminen tulevaan hyvinvointialueeseen on alkanut. Muutos on valtaisia ja aikataulu on tiukka. Meitä kaikkia tarvitaan muutoksen onnistumiseen ja hyvinvointialueen toimintaan. Ilman teitä, hyvät Tehyläiset ei ole hyvinvointialuetta, mitä valmistella. Hyvinvoiva henkilöstö on onnistuneen sote-uudistuksen voimavara. Teitä tulee kuunnella, ottaa mukaan valmisteluun ja luoda edellytykset tehdä työtä hyvinvointialueella asiakkaan ja potilaan parhaaksi. Hyvinvointialueella päätöksiä tekee vaaleilla valittu aluevaltuusto, joten nämä vaalit ovat meille tehyläisille erityisen tärkeät.  Aluevaalit ovat 23.1.2022

Ammattiosaston hallitus haluaa edistää v 2022 jäsenten etuja liitokierroksella, haluamme vaikuttaa yhteiskuntaan osallistumalla vaaleihin joko äänestämällä tai asettumalla ehdokkaaksi ja kaiken perustana on tekeminen yhdessä. Yhdessä olemme vahvoja.

Ihanaa joulua ja parempaa uutta vuotta kaikille!

Jouluisin terveisin Johanna

Tervehdys ammattiosasto 252 jäsen

Elämme poikkeuksellisia aikoja. Koronakurimus jatkaa kulkuaan vaikuttaen meidän jokaisen työhön ja arkeen. Valoa kuitenkin on näkyvissä tunnelin päässä. Rokotukset ovat alkaneet sekä henkilöstölle että lääketieteellisin perustein väestölle. Rokotusjärjestys ja rokottaminen on aiheuttanut hämmennystä jäsenistömme keskellä Olemme pyrkineet ammattiosaston toimesta vaikuttamaan asioihin ja vaatineet selvitystä rokotteeseen liittyviin seikkoihin. Työnantaja on kuitenkin pitäytynyt päättämässään linjassa vedoten THL:n ohjeistuksiin. Kaikki halukkaat kuitenkin saavat rokotteen ennemmin tai myöhemmin. Kaikkia meitä jollakin tavalla nämä asiat koskettavat, ammattiosaston hallitus ja luottamustoimi haluavat olla tukenanne näinä haastavina aikoina.

Olen edelleen käytettävissä edunvalvontaan, koulutukseen ja virikeasioihin liittyen. Ammattiosaston tärkein tehtävä jäsenen edunvalvonta, lähinnä työsopimus, palkka, työaika, työvuoroluettelo, ruokatauko ja lomiin liittyvät asiat. Neuvottelupyynnöt ovat lähteneet ammattiosastomme kautta työnantajalle korona-korvauksen maksamisesta henkilöstölle, karanteeniajan palkanmaksusta ja ruokailusta omalla ajalla. Tavoitteena on, että työnantaja maksaa karanteeniajalta palkkaa hakien korvauksen Kelalta, ruokailuun omalla ajalla toivotaan tasapuolisuutta sekä haluamme tuntuvan korvauksen koronan vaikutuksista koko henkilöstölle. Odotamme työnantajan vastinetta neuvottelupyyntöihimme.

Kevät on tulossa auringonpaisteineen tuoden mukanaan sekä kuntavaalit että Tehyn valtuustovaalit. Muista käyttää äänioikeutta molemmissa vaaleissa ja vaikuta omalta osaltasi, ketkä kunnissa ja Tehyn valtuustossa päättävät. Molemmissa vaaleissa on ehdolla ammattiosastomme jäseniä.

Kevään tulevia tapahtumia on sääntömääräinen kevätkokous 21.4.2021 klo 18.00. Kokous järjestetään Teams-yhteyden kautta johtuen korona-tilanteesta. Ammattiosaston koulutustyöryhmä on järjestämässä koulutustilaisuutta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyen. Käy vastaamassa ammattiosaston sivuilla millaista koulutusta haluat aiheeseen liittyen. Voit myös antaa vinkkejä kouluttajan suhteen. Sivuilla on lisäksi kysymys koronaan liittyen. Kaikkien vastanneiden kesken arvomme kukkalahjakortteja, voit vaikka ostaa arkeasi piristämään pääsiäiseksi kukat. Kevään aikana on kehitteillä vielä koko perheen ulkoiluun liittyvä tapahtuma.

Älä epäröi ottaa yhteyttä joko puhelimitse työ 044 701 3029 tai ammattiosaston puhelin 0400 370 252 sekä sähköpostilla ao252@tehy.net tai henkilökohtaisesti. Työskentelen neurologisella kuntoutusosastolla T2 osastonhoitajana.

Keväisin  terveisin Johanna

Hyvä ammattiosaston 252 jäsen

Olen Tehyn Porin seudun ammattiosaston 252  puheenjohtaja Johanna Rantanen. Alueemme on laaja ja jäseniä on yli 1000. Alueeseemme kuuluu Pori, Ulvila ja Merikarvia.

Olen käytettävissä edunvalvontaan, koulutukseen ja virikeasioihin liittyen. Ammattiosaston tärkein tehtävä jäsenen edunvalvonta, lähinnä työsopimus, palkka, työaika, työvuoroluettelo, ruokatauko ja lomiin liittyvät asiat. Teemme myös paikallisia sopimuksia mm. pitkät työvuorot ja hälytysraha. Ammattiosastomme pääluottamusmies on Tanja Jussila ja varapääluottamusmies Terhi Anttila.

Tuleva syksy ja ensi vuosi ovat haasteellista aikaa liittyen vallitsevaan taloudelliseen tilanteeseen sekä olemassa olevaan korona-pandemiaan.  Kaikkia meitä jollakin tavalla nämä asiat koskettavat, ammattiosaston hallitus ja luottamustoimi haluavat olla tukenanne tulevissa muutoksissa.

Sote-uudistus on Suomen hallituksen esityksen mukaan tulossa ja uudistuksen lähtökohtana ovat väestön tarpeet, yhdenvertainen oikeus hyvään hoitoon ja terveyserojen kaventaminen. Tehyn näkemyksen mukaan sote-uudistusta koskeva lakiesitys mahdollistaa tavoitteiden toteutumisen. Hyvää on, että peruspalveluja vahvistetaan monialaisella yhteistyöllä. Tarkoituksena on lisätä sairaanhoitaja, fysioterapeutti – ja suuhygienistivastaanottoja sekä sellaisten hoitajien määrää, joilla on lääkkeenmääräämisoikeus.  Ammattiosaston hallitus ja luottamustoimi ovat aktiivisesti mukana seuraamassa sote-uudistuksen valmistelua sekä seuraa ja valvoo henkilöstön etujen toteutumista. Lisätietoja Tehyn lausunnosta uudistuksesta;

Tehyn lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta ja maakuntien perustamista koskevaksi lainsäädännöksi. VN/8871/2019

Ensi vuonna on tulossa Tehyn valtuustovaalit ja sinulla on tehyläisenä mahdollisuus vaikuttaa, kuka liitossa päättää tärkeistä edunvalvonnan ja muun toiminnan linjauksista. Käytä siis äänioikeuttasi ja asetu itsekin ehdolle. Ehdokkaaksi asettaudutaan ajalla 8.-28.2.2021, äänestys on 29.3.-21.4.2021 ja tulos julkaistaan 26.4.2021.

Kuntavaalit 2021 järjestetään sunnuntaina 18. huhtikuuta 2021. Vaaleissa valitaan kaikki Manner-Suomen kunnanvaltuustot seuraavalle nelivuotiskaudelle. Ennakkoäänestys järjestetään kotimaassa 7.–13. huhtikuuta ja ulkomailla 7.–10. huhtikuuta 2021.Äänestä ja vaikuta kuntavaaleissa, koska valtuustoissa päätetään myös meidän Tehyläisten tärkeistä asioista.

Syksyn tulevia tapahtumia on sääntömääräinen syyskokous 18.11.2020 klo 18.00. Kokous järjestetään Pripolissa. Olette lämpimästi tervetulleita kokoustamaan hyvän ruuan ja juoman merkeissä. Pandemia tilanteeseen viitaten emme ole järjestämässä muuta paikan päällä tapahtuvaa tilaisuutta. Muistamme jäseniä mm. arvonnan ja muiden muistamisten merkeissä. Seuraa aktiivisesti s-postiasi ja käy ammattiosaston nettisivuilla. Olethan huomannut päivittää jäsentietosi Tehyn sivuille. Perusturvan s-postiosoitteet muuttuivat, joten päivitys on ollut tarpeen tehdä.

Syksyisin terveisin Johanna