Puheenjohtajan tervehdys

30.5.2022

Tervehdys ammattiosasto 252 jäsen

Elämme poikkeuksellisia aikoja, jälleen kerran. Korona on onneksi hiipunut keskuudestamme. Voimme sen osalta valmistautua rauhallisin mielin kesään. Poikkeuksellista ajassamme on keväisen liittokierroksen tilanne. Olemme nyt ilman sopimusta, mutta toivoa ei kannata menettää. HVA:lle valmistautuminen on käynnissä, se tuo mukanaan muutoksia meille kaikille

Neuvottelijamme on yrittäneet saada sopimusta aikaiseksi, mutta ilman toista osapuolta neuvottelu on mahdotonta. Olette saaneet ammattiosastolta tiedotteita tilanteen kulusta. Tämän hetken tilanne on, että neuvotteluja ei nyt juurikaan käydä. Tehyn hallitus teki päätöksen ylityö- ja vuoronvaihtojen osalta, että kielto ei ole voimassa ajalla 1.6.-30.8.2022. Tämä on varmaan monelle jäsenelle mukava uutinen. Monet jäsenemme tekevät ylitöitä, jotta selviytyvät ihan normaalista arjesta tai rahoittaakseen suurempia menoeriä, kuten lasten harrastukset, kodin remontit ja matkat. Näin ei saisi olla, vaan palkalla pitäisi tulla toimeen. Tähän nyt pyritään saamaan korjaus sekä muutoinkin parannusta alan veto- että pitovoimaan. Meillä on nyt mahdollisuus hyödyntää korotetun hälytysrahan tuomaa rahallista hyötyä kesän ajan, tämä on myös erittäin tervetullut asia.

Osa jäsenistä varmaan tuntee ristiriitaisuutta tilanteesta ja se on ihan ymmärrettävää. Tämä kesäaikaa koskeva jäsenen vapaaehtoisuuteen perustuva lievennys auttaa kuitenkin esihenkilöitä ja kaikkia kollegoitamme selviytymään paremmin kesästä, näin ainakin toivomme. Päivänselvää kuitenkin on, että terveyden- ja sosiaalihuollon pyörittäminen ei saa perustua henkilökunnan venymiseen ja joustamiseen pitkällä aikavälillä. Jotain on tehtävä.

Ihanaa on kuitenkin, että kesä on ovella ja saamme nauttia auringosta ja lomasta. Muistakaa ajatella myös itseänne, levätkää ja rentoutukaa. Syksyllä tarvitsemme teitä kaikkia jatkamaan taistelua paremman palkan ja laadukkaampien työolojen saavuttamiseksi.

Käy vastaamassa ammattiosaston sivuilla olevaan kyselyyn ja voit voittaa sup-laudan.

Älä epäröi ottaa yhteyttä joko puhelimitse työ 044 701 3029 tai ammattiosaston puhelin 0400 370 252 sekä sähköpostilla ao252@tehy.net tai henkilökohtaisesti.

Kesäisin terveisin Johanna